Vastaavatko kunnan palvelut odotuksia?
Jokainen asukas, matkailija, yritys ja yhdistys odottavat omalta kunnaltaan hyviä palveluita. Nopeasti digitalisoituvassa maailmassa hyvät palvelut tarkoittavat yhä useammin helppokäyttöisiä sähköisiä palveluita, joista hyötyvät myös kunnan työntekijät.
- Uusi sukupolvi on tottunut käyttämään monia palveluita vain digitaalisesti ja useimmiten vielä mobiililaitteilla. Asioita halutaan hoitaa virastoaukioloaikojen ulkopuolella tai eri puolelta maailmaa esimerkiksi omaisen puolesta. Kuinka hyvin tämän kasvavan käyttäjäryhmän odotuksiin kunnissa vastataan? Kosilan johtaja Juha Erkkilä kysyy.
Asioita halutaan hoitaa virastoaukioloaikojen ulkopuolella tai eri puolelta maailmaa esimerkiksi omaisen puolesta.
Tilavarauspalvelu on yksi esimerkki kuntien sähköisistä palveluista ja auttaa ymmärtämään digitalisoinnin edut. Sähköinen tilavarauspalvelu mahdollistaa tilojen käyttöasteen kasvattamisen ja jatkuvan seurannan. Palvelun avulla voidaan hyödyntää usein iltaisin tyhjillään olevia tiloja ja kasvattaa kertaluontoisten varausten määrää kuormittamatta virkamiehiä.
- Monissa kunnissa tilavarausten käsittely on edelleen hajautettu useille eri virkamiehille, jotka ottavat varauksia vastaan puhelimitse tai sähköpostilla. Sähköinen tilavarauspalvelu helpottaisi kummasti kaikkien elämää, Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oy:n toimitusjohtaja Vesa Pihlajamaa toteaa.

Kuuntele kuntalaisia ja anna mahdollisuus vaikuttaa
Kosila on erikoistunut kunta-alan ja oppilaitosten sähköisiin palveluihin. Kymmenet julkiset organisaatiot, kunnat, seutukunnat, oppilaitokset, kehitysyhtiöt ja kunnalliset liikelaitokset ovat pystyneet tehostamaan toimintaansa Kosilan ratkaisujen avulla.
- Esimerkiksi yhteinen tiedonhallinta-alusta helpottaa asioiden hoitamista. Sähköisen arkistoinnin avulla paperiversioista voidaan luopua pikkuhiljaa. Tärkeät asiat ja dokumentit löytyvät aina nopeasti, myös omalla puhelimella. Näin säästetään kaikkien työaikaa, Kosilan kehittämispäällikkö Vesa Keränen summaa.
Tärkeät asiat ja dokumentit löytyvät aina nopeasti, myös omalla puhelimella.
Sähköiset palvelut mahdollistavat myös paremman vuorovaikutuksen kuntalaisten kanssa sekä kuntalaisten kuulemisen päätöksenteossa.
- Voimme esimerkiksi toteuttaa kunnan kuukausittaisen uutiskirjeen, josta tyylikäs painettu versio toimitetaan jokaisen kuntalaisen postilaatikkoon ja lisäksi uutiskirje lähetetään sähköpostilla. Sähköiseen uutiskirjeeseen voidaan luoda suora linkki kyselyyn tai palautteen antamiseen, jolloin kuntalaisten mielipide kuullaan välittömästi, Pihlajamaa kertoo.
Uusien sähköisten palveluiden käyttöönotto kunnassa on Kosilan asiantuntijoiden mukaan yllättävän kohtuuhintaista. Investointi uusiin palveluihin on nopeasti kuoletettu, kun perustoimintojen automatisointi vapauttaa arvokasta työaikaa muiden tärkeiden asioiden hoitamiseen.
Ota yhteyttä ja kerromme lisää!
Entä jos teidänkin kunnassa voisi yhden sivuston kautta…
… hakea lapselle päivähoitopaikkaa, saada sähköpostilla ilmoituksen paikasta ja ottaa sen vastaan.
… varata sählyvuoron lähikoulun urheilusaliin, maksaa tilavarauksen ja saada viestillä ulko-oven avaavan pin-koodin.
… tilata kunnan sähköisen uutiskirjeen, josta pääsee suoraan antamaan palautetta suunnitteilla olevasta kaavasta.
… ilmoittaa vesimittarin lukeman, joka menee suoraan tiedoksi laskutukseen.
… tutustua kunnan myytäviin tai vuokrattaviin kiinteistöihin ja varata esittelyn.
… ostaa kunnan tuotteita, kuten käytöstä poistettuja huonekaluja tai brändituotteita.
… varata kunnan asiantuntijoiden palveluita.
… varata kunnantalon neuvotteluhuoneen yhdistyksen kokoustilaksi.
Kosila auttaa asiakkaitaan menestymään ja kehittämään liiketoimintaansa korkeatasoisten IT-ratkaisujen avulla.
Kirjanmerkit löydät KP24-päävalikosta.