maanantai 27.5.2019 | 10:44
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

E-urheilusta unelmatyö? – Lohtajan Veikot kartoitti intoa elektroniseen urheiluun

Tommi Lahtonen Kokkola-lehti+
To 7.3.2019 klo 08:00

Lohtajan Veikot järjesti lauantai-iltana tapahtuman, jossa kartoitettiin alueen nuorten innostusta e-urheiluun. Yli 13-vuotiaille suunnattu tapaaminen kiinnosti ja Lohtajan Maininki-hallin aulakahvilaan saapui viitisenkymmentä asiasta kiinnostunutta nuorta.

Lohtajan Veikot Ry:n puheenjohtaja Janne Jukkola oli tyytyväinen illan antiin ja kävijämäärään.

– Kävijämäärään täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen. Mikä muu laji saisi urheiluseuran tilaisuuteen saman määrän porukkaa, Jukkola kyselee.

Illan tavoitteena oli kartoittaa e-pelejä pelaavien määrää ja halua harrastaa lajia urheiluseuran jäsenenä. Lohtajan Veikkojen verkkosivulla ja muun muassa Instagram-tilillä oli ennen tapahtumaa asiaan liittyvä kysely, johon asiasta kiinnostuneet saivat heitellä ideoita siitä, mitä e-pelaamien urheiluseurassa voisi olla.

– Tämä ilta oli onnistunut. Löysimme halukkaita pelaajia ja valmentajia, mietimme jo jopa tilaratkaisuja. Nuorilla oli paljon hyviä ideoita, siitä miten toiminta pitäisi toteuttaa. Saimme tapahtumasta ja nettikyselystä paljon tarvittavaa tietoa.

Jukkola arvelee, että tulevaisuudessa Veikkojen lajivalikoima melko varmasti kasvaa.

– Olisi ihme, jos e-urheilua ei otettaisi seuran lajivalikoimaan. Asiaa toki puidaan vielä johtokunnassa. Nuorilla on kovat odotukset sen suhteen, että Veikkojen lajivalikoimaan tulisi myös e-urheilu. Tulemme tiedottamaan sosiaalisessa mediassa ja nettisivullamme, kuinka homma etenee.

Lohtajan Veikkojen lajikirjo koostuu perinteisitä urheilulajeista, kuten hiihto, painonnosto, jalkapallo, yleisurheilu ja lentopallo. Miten e-urheilu sopii Lohtajan Veikkojen lajivalikoimaan?

– Haluamme vastata ajan haasteisiin ja olla kehityksessä mukana. Tämä ei tietenkään tarkoita perinteisten lajien hylkäämistä. Jos ja kun e-urheilu lajiksi Veikkoihin tulee, haluamme, että siinä on mukana myös liikunnallisuus… fysiikkaharjoituksia muun muassa. Ajatus on, että ei vain pelailtaisi kotona, vaan hommaan tulisi selkeä kilpailullinen ote valmentajineen kaikkineen.

Lohtajalaiset 14-vuotiaat Pauli Turhanen ja Taavi Laakso olivat saapuneet Maininki-halliin, koska ovat kiinnostuneita e-urheilusta. Kaksikko ei pelaa konsolipelejä vaan muun muassa Rainbow 6 Siege - ja Apex Legends -pelejä tietokoneella. Ajatus e-urheilusta urheiluseurassa, tuntuu heidän mielestään mahtavalta ajatukselta.

– Tämä on siisti idea. Olisi kyllä aika hienoa, jos olisi valmentaja ja tila missä pelailla, Pauli Hirvonen sanoo.

Pauli ja Taavi kertovat, että kotona pelaamisessa on enemmän kyse ajanvietteestä kuin e-urheilusta. Se, että pelaamiseen tulisi enemmän kilpailullisuutta, saattaisi viedä lähemmäksi unelma-ammattia, kaksikko tuumii.

– E-urheilussahan on ammattilaisia, se olisi kyllä unelmatyö, Pauli toteaa.

– Välillä kotona tulee treenattua jotain uusia juttuja, mutta jos pelaisi joukkueessa, niin uskon, että sitä kehittyisi pelaajana paljon nopeammin, Taavi miettii.

Miten vanhemmat suhtautuvat pelaamiseen?

– Ihan hyvin. Välillä tulee pelattua enemmän, välillä vähemmän. Niin kauan kuin koulu sujuu hyvin, niin ne ei puutu pelaamiseen, Pauli ja Taavi sanovat.

”Kävijämäärään täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen. Mikä muu laji saisi urheiluseuran tilaisuuteen saman määrän porukkaa.

E-urheilu

Elektroninen urheilu eli e-urheilu on videopelien pelaamista kilpailullisesti. Kilpapelit jakautuvat useampaan alalajiin eli genreen. Reaaliaikaiset strategiapelit, ensimmäisen persoonan ammuntapelit, taisteluareenamoninpelit ja suuret online-moninpelit ovat tyypillisimmät pelityypit.

Ammattilaistasolla järjestetään liigoja ja turnauksia, joissa yleisimpiä pelattavia pelejä ovat Dota 2, Overwatch, Counter-Strike, Quake, Warcraft, League of Legends ja Starcraft II.

Suurimmat kilpailut esitetään suoratoistopalveluissa kuten Twitchissä. Moni huippupelaaja julkaisee pelivideoitaan myös YouTubessa.

Parhaille turnauspelaajille sponsorit kustantavat rahoituksen kilpailumatkoille ja usein myös laitteistoja pelaajan tai huolto-organisaation käyttöön.

Suurimpien turnausten rahapalkinnot voivat nousta miljooniin euroihin, ja vuonna 2017 kilpailujen kokonaispalkintosumma oli ylittänyt jo 100 miljoonaa dollaria.

Ensimmäinen tiedetty kilpapeliturnaus järjestettiin 19. lokakuuta 1972 Stanfordin yliopistossa Spacewar-pelaajille. Atarin järjestämä turnaus vuonna 1980 Space Invaders-pelille oli ensimmäinen, johon osallistui yli 10 000 pelaajaa. Lähde: Wikipedia

#