maanantai 20.1.2020 | 16:31
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Joulukauppa käy kuumana – Suomalaiset suosivat lahjakortteja ja tarpeellisia lahjoja

Outi Airola Kokkola-lehti
To 19.12.2019 klo 08:10

Joulukauppa on saanut kokkolalaiset liikkeelle. Kari Sissala on päässyt liikkeelle päiväsaikaan, hän on hakemassa lahjoja koko perheelle.

– Neljälle lapselle lahjat nyt ainakin, kertoo Sissala.

Entä aikuiset? Onko tehty päätös että vain lapsille lahjoja?

– Ei, kyllä aikuisillekin jotakin pienempää hankitaan, kertoo Sissala.

Päivittäistavarakauppaliiton johtaja Kari Luoto kertoo, että tavara liikkuu tänä jouluna tavalliseen tapaan.

– Meillä on tähän saakka semmoinen vajaan kolmen prosentin kasvu takana ja näyttäisi, että ei muutoksia ole tulossa. Eli loppuvuoden osaltakin on positiiviset näkymät, kertoo Luoto.

Myös Kaupan liitossa tilanne näyttää hyvältä.

– Joulun aikaan suomalaiset suosivat kotimasta etenkin joulun alla. Vaikeiden taantumavuosien jälkeen suomalaiset ovat myös ostaneet entistä laadukkaampaa tavaraa, sanoo edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.

Kun on joulu, voisi kuvitella että suomalaisen koriin päätyy tavallista parempaa ruokaa ja enemmän herkkuja. Ja ikävä kyllä, roskiin myös ruokahävikkiä?

–  Hävikki on vähentynyt koko ajan tasaisesti sen jälkeen, kun vuonna 2016 kumottiin liikeaikalaki. Kun kauppa on auki jatkuvasti, ihmiset osaavat ostaa vähemmän kerralla, kertoo Kari Luoto.

Joulunakin ruokaa saa siis joka päivä?

– Tietysti ratkaisut ovat yrityskohtaisia, mutta kauppoja on auki aina jossakin. Mahdollisuus on pitää auki vaikka joka päivä, lainsäädännöllistä estettä ei enää ole, toteaa Luoto.

Kauppa ei siis hyödy siitä, että ihmiset ostavat valtavasti kerralla?

– Ei, kaupalle on etu se, että asiakasvirta on tasaisempi. Se helpottaa logistiikkaa ja sen hallintaa.

Paljon on puhuttu verkkokaupan kasvusta ja kivijalkaliikkeiden kuolemasta. Tuoko joulu tähän muutosta?

– Luulen että Postin lakko säikäytti ja tänä vuonna ihmiset ostavat entistä enemmän kivijalasta, kun halutaan varmistaa lahjojen perillemeno, arvioi Tuula Loikkanen Kaupan liitosta.

Hän muistuttaa, että vaikka verkkokaupasta puhutaan koko ajan, se ei vielä edusta kaupan valtavirtaa.

– Vielä yli yhdeksänkymmentä prosenttia tuotteista ostetana kivijalasta, vaikka uskon että verkkokauppa kasvaa edelleen, sanoo Luoto.

Ilmastonmuutoskeskustelu näkyy myös joulukaupassa.

– Enemmän ostetaan laadukkaampaa, vähemmän muovia ja yhä enemmän lahjakortteja. Ei haluta ostaa mitään turhaa, vaan varmistaa se, että lahja tulee käyttöön, sanoo Luoto.

Perinteet pitävät silti pintansa.

– Esimerkiksi kultasepänliikkeet myyvät hyvin jouluna, samoin laadukkaat kotimaiset tuotteet. Mutta nouseva trendi on se, että ostetaan vain tarpeellista, sanoo Loikkanen.

”Enemmän ostetaan laadukkaampaa, vähemmän muovia ja yhä enemmän lahjakortteja. Ei haluta ostaa mitään turhaa.

#