tiistai 25.2.2020 | 04:10
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Ääniä avaruuteen ja luolaan – Foley-artisti Heikki Kossi on ollut mukana tekemässä kahta Oscar-ehdokkuuden saanutta elokuvaa

Maria Store Kokkola-lehti
Ke 5.2.2020 klo 14:40

Suuren budjetin Hollywood-elokuva ja Syyriaan sijoittuva dokumenttielokuva. Kokkolalainen foley-artisti Heikki Kossi on luonut foley-äänet kahteen Oscar-ehdokkaana olevaan elokuvaan.

Viime syksynä ensi-iltansa saaneessa Ad Astrassa Brad Pittin esittämä astronautti lähtee avaruuteen etsimään kadonnutta isäänsä. Elokuvan tapahtumat sijoittuvat noin sadan vuoden päähän tulevaisuuteen.

– Luonnollisesti elokuvasta, joka sijoittuu avaruuteen ja on kuvattu studiossa, ei ole paljon käytettävää ääntä kuvauspaikalta. Illuusio avaruudesta täytyy luoda jälkikäteen, selvittää Kossi.

– Avaruudessa ei kuulu mitään, mutta avaruuspuvun sisällä voi kuulua jotain. Elokuva sijoittuu tulevaisuuteen ja ajatus on, että esimerkiksi rakenteissa on käytetty materiaaleja, joita ei ole vielä keksitty. Miltä niiden kolina kuulostaa?

Kun Ad Astrassa liikutaan avaruudessa, eletään The Cave -dokumenttielokuvassa maan alla. Syyrian Itä-Ghoutan alueen kuusi vuotta kestänyt piiritys ja jatkuvat pommitukset ovat ajaneet alueen väestön pakoon maanalaisiin käytäviin.

Raunioiden alla toimii myös “luolana” tunnettu sairaala, joka on monen itäghoutalaisen viimeinen toivo.

Kossi kertoo, että dokumentti tehtiin vaikeissa äänitysolosuhteissa sodan keskellä.

– Vain päähenkilöillä oli radiomikrofonit paidan alla.

Jälkikäteen tehdyillä äänillä piti välittyä luolan tuntu ja isot ihmismäärät, mutta myös hätä ja toivottomuus.

Dokumentissa on hetki, kun yksi päähenkilöistä siirtyy yksinään vetämään henkeä erilliseen huoneeseen kaiken toivottomuuden keskellä.

– Oikeasti ympärillä kuuluu kaaos, mutta jälkeenpäin kaikki muut äänet otettiin pois. Se ei ole totuuden vääristämistä, vaan subjektiivinen kuvaus hänen hetkestään. Dokumenteissakin tehdään elokuvallisia valintoja.

Foley-äänet Kossi teki Ad Astraan tiiminsä, äänittäjä Kari Vähäkuopuksen ja äänileikkaaja Pietu Korhosen kanssa, parinkymmenen päivän aikana.

– Se on moninkertainen määrä tavalliseen ja mahdollistaa keskittymisen pieniinkin yksityiskohtiin.

Kossi sanoo, että foley-artistin työ on periaatteessa samaa, oli kyseessä sitten elokuva tai dokumentti.

– Kummassakin kerrotaan tarina.

Tulevana sunnuntaina Ad Astra on Oscar-gaalassa ehdolla parhaan äänityksen -kategoriassa.

– Ehdokkuus on kiitos koko äänitiimille, jossa oli kuutisenkymmentä henkeä. Miksaus ei kuulosta hyvältä, jos tehosteet eivät ole hyviä ja päinvastoin, summaa Kossi.

The Cave on ehdokkaana parhaan dokumenttielokuvan -kategoriassa.

– En tiedä jaksanko valvoa ja katsoa gaalan suorana yöllä. Maanantaina täytyy jaksaa töihin, toteaa Kossi naurahtaen.

Vastikään Kossi sai valmiiksi foley-äänet Sofia Coppolan On the Rocks -elokuvaan. Työn alla ovat myös esimerkiksi Lauluja rakkaudesta -dokumenttielokuva ja dokumentti italialaisista tryffelinetsijöistä. Kossi teki foley-äänet myös elokuvissa pyörivään Helene-elokuvaan.

Heikki Kossi

Foley-artisti Heikki Kossi asuu ja työskentelee Kokkolassa.

H5 Film Sound -studio vastaa elokuvien äänitehosteista, eli toteuttaa elokuvissa kuultavat askelten kopinat, vaatteiden kahinat ja oven kolahdukset.

H5 Film Sound on tehnyt foleyt muun muassa elokuviin Pikku prinssi, Borg vs McEnroe, Filth ja A Cure for Wellness.

Kossi sai vuonna 2017 elokuvataiteen valtionpalkinnon.

#