torstai 2.7.2020 | 17:40
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Artikkeli

Pääkirjoitus: Kokkolan brändin rakentaminen on pienestä kiinni

Outi Airola
Ke 17.6.2020 klo 11:00

Kokkola on tilannut kaupungin brändäystä yritykseltä, joka ei juuri tuntenut Kokkolaa aiemmin. Kertoivat, että mielikuvien puute oli hyvä juttu: ei tarvinnut häivyttää mitään entistä.

Moni voi pitää brändäystä joutavana puuhana, mutta kyse on isosta asiasta. Se, miten kaupunki koetaan, vaikuttaa siihen, miten yritykset ja yksityiset ihmiset tänne rantautuvat. Jos mielikuva on vastenmielinen, tulijoita ei ole.

Brändin luominen ei tarkoita sitä, että vesi yritettäisiin muuttaa viiniksi. Valehdella ei saa. Kaupunkia ei kannata markkinoida Avaruuden pääkaupunkina, kun se ei sitä ole. Toisaalta – Seinäjoki sai tempauksellaan paljon huomiota ja kertoi viestillään, että itsetuntoa ei puutu. Siinä mielessä ollaan todellisuuspohjalla. Jos kokkolalaisten pitäisi asemoida itsensä avaruuteen, me valitsisimme luultavasti jonkun pikku asteroidin. Eikä siinä mitään!

Kun etelän mainostoimisto lähti perehtymään kaupunkiin, heille syntyi pikku hiljaa kuva tästä asujaimistosta. Sitä leimaavat yritteliäisyys, vaatimattomuus ja omaleimainen huumorintaju. Kokkolalaiset tekevät enemmän kuin puhuvat, mutta ovat myös yllättävän rentoja. Tanskalainen elämäntapa eli hyggeily, jota myös kotoiluksi voisi kutsua, luontuu meiltä. Myös huumori yhdistää kokkolalaisia.

Porukka huomasi pari seikkaa, jotka kaipaisivat kehittämistä. Hieno vanha kaupunki on asumiseen ja nukkumiseen varattu alue, joka ei kutsu ulkopuolisia kävijöitä. Heitän taas ilmaan vanhan idean siitä, että upea Raatihuoneen edusta toimisi pikku torina ja avautuisi siitä parin kahvilan ja ravintolan kautta Neristaniin. Tällöin huikean hieno Neristan olisi paremmin osa keskustaa, samoin Isokatu.

Toinen kävijöiden kokemus oli keskustan autius. Sitä he ällistelivät, kun tiesivät muiden kaupunkien kehittäneen jo parikymmentä vuotta keskustoihin eläviä, toiminnallisia asioita. Sekin on pienestä kiinni: skeittiramppi tai hiekkalaatikko kävelykadulla johtaa heti ryhmäytymiseen. Eikö sitä haluta?

Brändi on mielikuvien ja kokemusten summa. Myönteinen kokemus voi syntyä hyvästä palvelusta, hauskasta grundsprååtsista tai Ohtakarin upeista rannoista. Tärkeintä on ihmisten ystävällisyys: se, miten muukalaiset otetaan vastaan. Siinä me kaikki voimme tehdä jotakin.

outi.airola@kokkolalehti.fi

”... yritteliäisyys, vaatimattomuus ja omaleimainen huumorintaju. Kokkolalaiset tekevät enemmän kuin puhuvat, mutta ovat myös yllättävän rentoja.

#