torstai 2.7.2020 | 19:36
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Artikkeli

Pääkirjoitus: Pinnan alla kuohuu

Outi Airola
Ke 24.6.2020 klo 11:40 | päivitetty ke 11:43

Kaupungissa kytee tyytymättömyyttä, joka pitäisi kanavoida jotenkin järkevästi. Kukaan ei hyödy siitä, että some laulaa ja huutaa, kuplii ja kiehuu vaikkapa brändityön vuoksi. Kaikkinensa ihmiset tuntuvat olevan tyytymättömiä kotikaupunkinsa ilmeeseen, jonka mainostoimisto on synnyttänyt omien havaintojensa, haastatteluidensa ja kaupungin toiveiden mukaisesti. Missä on meri? Missä on se ihana Kokkola, jossa me asumme?

Sen verran voi sanoa, että brändityöhön varattu 100 000 euroa ei tietenkään tarkoita parin logon suunnittelua. Se on vuoden mittainen työ, jossa mainostoimisto – mikä tahansa, paikallinen tai valtakunnallinen – istuu palavereissa, järjestää työpajoja, tekee ehdotuksia, kuuntelee kaupunkilaisia ja sitten ryhtyy omaan työhönsä: kehittämään brändiä.

Meri on tietenkin tärkeä elementti, mutta eivät sen varaan brändejä rakenna Helsinki tai Vaasakaan, joissa sentään meri välkkyy keskustassa. Vaasa on keksinyt energian ja tehnyt sen eteen oikeasti myös töitä. Yritysten energiaan pohjaavat vientituotteet on kytketty kaupungin hyvään energiaan.

Kaupunkilaisten tyytymättömyys nousee aika ajoin esiin. Paras tapa estää sitä olisi saada asiat avoimiin pöytiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Heti kun jonkin asian suunnittelu käynnistyy, se pitäisi alistaa ja altistaa keskustelulle. Pitäisi reivata uutisointia etukäteispainotteiseksi, ei jälkijunaiseksi. Se, että kaupunkilaisilla on pari päivää aikaa ennen juhannusta äänestää parasta brändiä, ei tietenkään ole mistään kotoisin. Kaupungin olisi pitänyt järjestää aiheesta tiedotustilaisuus (jos työpajat koronan vuoksi eivät onnistuneet), jossa kerrotaan hankkeen etenemisestä ja houkutellaan porukkaa mukaan.

Syy kaikkeen tyytymättömyyteen, joka on välillä väsyttävää sorttia, on mediassakin. Meidän pitäisi kaivaa asiat esiin ajoissa ja nostaa ne framille. Mikään asia päätöksenteossa ei tule yllätyksenä; yleensä ne alkavat vilkkua lautakunnissa, ennen kuin päätyvät kaupunginhallituksen päätöspöydälle.

Tässä lehdessä purkautuu myös tyytymättömyys kaupungin kilpailutuksiin. Tänä keväänä kilpailutukset ovat kirpaisseet niin Soitessa kuin kaupungillakin.

Yritetään olla parempia. Nostetaan kissoja pöydälle, eikä potkita niitä pöydän alla. Siellä vinkuna vain jatkuu.

outi.airola@kpk.fi

”Se, että kaupunkilaisilla on pari päivää aikaa ennen juhannusta äänestää parasta brändiä, ei tietenkään ole mistään kotoisin.

#