sunnuntai 28.2.2021 | 09:53
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Ruoan verkkokauppa räjähti: "Enää ei välttämättä tilata tuotteita ainoastaan välttyäkseen koronalta"

Sini Sulkakoski
Ke 17.2.2021 klo 13:35 | päivitetty ke 14:51

Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop toteaa, että ruoan verkkokaupan kasvuprosentti vuosien 2019 ja koronavuoden 2020 välillä on hurja.

– Toki vuonna 2019 meillä oli ainoastaan Kallentorin noutopalvelupiste toiminnassa. Vaikka tuolloin emme vielä tienneet koronasta, niin olimme jo silloin tehneet strategian laajentaa elintarvikkeiden verkkokauppaa entisestään.

Vuonna 2020 KPO:n alueelle nousikin kahdeksan uutta ruoan verkkokaupan noutopistettä, jolloin myynnin osuus kasvoi 1,5% KPO:n päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä. Myynnin kiihtyminen tämän vuoden osalta näkyy jo nyt.

– Tämän vuoden tammikuun aikana viime vuoden vastaavan ajankohdan lukemat on jo lyöty.

Biskop muistuttaa, että kasvua tehdessä täytyy myös tehdä suuria investointeja sekä kouluttaa henkilökuntaa uusiin tehtäviin.

– Vaikka koneet ja laitteet ovat apuna, ihmiset ne tavarat kuitenkin lopulta keräävät. Vaikka verkkokauppatoiminta on lähtenyt hienosti käyntiin, niin aina löytyy kehityskohteita, kuten asiakaskokemus verkossa ja keräilytoiminnan tehostaminen edelleen parempien keräilytyövälineiden muodossa.

K-Citymarketin kauppias Antti Ahonen kertoo, että heidän ruoan verkkomyynti avautui viime vuoden toukokuussa. Reilun yhdeksän kuukauden jälkeen asiakkaiden ostokäyttäytymisessä on havaittavissa pieniä muutoksia.

­– Enää ei välttämättä tilata tuotteita ainoastaan välttyäkseen koronalta, vaan asiakkaita houkuttaa verkkomyynnissä varmasti myös ostamisen helppous ja vaivattomuus.

Ahonen toteaa, että ruoan verkkomyyntiin omat haasteensa tuo mahdollisimman nopea reagointikyky erilaisiin tilanteisiin.

– Hyvästä ennakoinnista huolimatta toisinaan saattaa tulla ostopiikkejä, jonka myötä esimerkiksi työvuorosuunnitteluun tulee kiinnittää erityistä huomiota. Meillä on pääsääntöisesti omat työntekijät verkkokaupalle, mutta tilanteiden mukaan henkilökunta liikkuu myymälän ja verkkokaupan tarpeiden mukaan.

Ahosen mukaan korona vauhditti kehitystä niin, että nyt jo ollaan sillä tasolla, millä verkkokaupan arvioitiin olevan noin viiden vuoden päästä.

– Tämä nopea kasvu näkyy myös vahvasti ruokakaupan kehityksen puolella.

K-market Kälviän kauppiaat Minna ja Patrik Vähähyyppä avasivat ruoan verkkokaupan vuonna 2018.

– Jotkut ihmettelivät sitä, että mihin Kälviä muka tarvitsisi ruoan verkkokauppaa. Halusimme kuitenkin olla askeleen edellä muita, ja nyt kun parin vuoden aikana elintarvikkeiden verkkokauppa on yleistynyt, aloimme miettimään uusia ideoita erottuaksemme taas joukosta.

Nyt Vähähyypät ovat kehittäneet palveluaan siihen pisteeseen, että perinteisten ruokaostosten lisäksi halutessaan asiakas voi tilata valmiin ”Minnan ruokalaatikon”, joka sisältää kolmen eri ruokalajin tarvikkeet resepteineen.

– Usein työpäivien jälkeen pallotellaan, että mitähän nopeaa ja helppoa ruokaa sitä tekisi. Tämä palvelu syntyi siihen tarpeeseen!

Uusiakin ideoita ruoan verkkokaupan kehittämiseen Vähähyypillä on, mutta he eivät paljasta niitä vielä.

– Vaikka emme sijaitsekaan Kokkolan ydinkeskustassa, haluamme olla varteenotettava vaihtoehto koko ajan kasvavassa verkkokaupan kilpailussa.

”Vaikka koneet ja laitteet ovat apuna, ihmiset ne tavarat kuitenkin lopulta keräävät.

Ennemmin verkosta kuin kivijalasta

DigiConsumers-hankkeeni nuorille, 18-29-vuotiaille aikuisille vuodenvaihteessa 2020-2021 teettämässä kyselytutkimuksessa noin 60 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että ostaa mieluummin verkosta kuin kivijalkakaupasta. Vastaajista puolet arvioi ostavansa enemmän verkosta kuin tasan vuosi sitten. Kuitenkin liki 70 prosenttia vastaajista piti tärkeänä sitä, että omalla asuinalueella on kauppoja ja palveluja. Yli puolet nuorista aikuisista koki myös suosivansa kotimaista lähituotantoa.

Lähde: http://www.kauppa.fi

#