keskiviikko 23.6.2021 | 17:48
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

50 kilometrin työmatka taittuu velomobiililla liikkuen – Sauli Nurilan velomobiili kerää tielläliikkujien katseet, katso video!

Sini Sulkakoski
Ke 5.5.2021 klo 10:30 | päivitetty ke 10:42

– Velomobiili, joka tunnetaan myös nimellä kinneri, on useimmiten kolmi- tai nelipyöräinen täyskatettu nojapyörä. Nykyiset tehdasvalmisteiset velomobiilit ovat yleensä tehty lasi- tai hiilikuidusta, ja niissä on lähes samanlainen voimansiirto kuin maastopyörissä, selventää Sauli Nurila.

Pyöräilyä aina enemmän ja vähemmän harrastanut Nurila pohti vuosia sitten, että haluaisi vaihtaa perinteisen pyörän nopeampaan kulkupeliin.

– Ensin tutustuin nojapyöriin, joilla ajelinkin pari vuotta. Viitisen vuotta sitten löysin velomobiilin!

Nurila toteaa aina yleisimmän velomobiiliin liittyvän kysymyksen olevan, että löytyykö kyseisestä kulkupelistä moottoria.

– Ei löydy, ihan omalla lihasvoimalla tämä liikkuu. Tässä on huomattavasti pienempi ilmanvastus kuin tavallisella pyörällä, joten oma matkavauhtini tasamaalla voi olla jopa 40-50 kilometriä tunnissa. Ajoasento velomobiilissa on Nurilan mukaan samanlainen, kuin ”sohvalla makaisi”

Velomobiilia ohjataan pienillä pyöränsarvilla, jonka lisäksi varusteluun kuuluvat äänitorvi, vilkut, ajovalot sekä jarruvalot.
Sini Sulkakoski

– Se voi kuulostaa kummalliselta, mutta ajoasento on hyvinkin ergonominen ja mukava. Tätä ohjataan pienillä pyöränsarvilla, jonka lisäksi varusteluun kuuluvat äänitorvi, vilkut, ajovalot sekä jarruvalot. Takana on paljon tilaa tavaroille, ja oman ohjausistuimen taakse saa esimerkiksi myös lastenistuimen.

Nurilan mukaan velomobiililla on luvallista ajaa autotiellä että kevyenliikenteen väylillä, mutta oman kokemuksensa mukaan autotiet ovat oman ajamisen kannalta turvallisempia.

– Ajoradalla autoilijat suhtautuvat velomobiiliin kuin moottoriajoneuvoon. Pyörätiellä vaaratilanteita aiheuttavat autoilijat, jotka tunkevat risteyksissä kolmion takaa pyörätielle. Joskus autotiellä kohtaa vaaratilanteita, jotka liittyvät pääasiassa autojen tekemiin typeriin ohituksiin.

Vaikka velomobiileissa käytetään paljon tavallisia pyöränosia, ei tavalliset pyöräliikkeet välttämättä halua huoltaa niitä, joten huollot pitää osata tehdä itse.

– Parasta tässä onkin, että voimansiirto tapahtuu kuoren sisällä suojassa, jolloin esimerkiksi huonoilla keleillä ei tarvitse putsata ketjuja liasta ja kurasta. Myöskään sade ei haittaa ajamista, ja helteen sattuessa helpottaa, kun siltä pääsee kuomun alle suojaan.

Velomobiili ei ole tavallinen näky liikenteessä. Nurila kertoo Pohjanmaan alueella harrastajia olevan kymmenkunta, ja Kokkolan alueella hän on ainut velomobiilin käyttäjä.

– Kuljen tällä töihin pääsääntöisesti aina, paitsi talvikautena. Työmatkaa kertyy päivittäin yhteensä 50 kilometriä.

Velomobiililla Nurila on suunnannut työmatkojen lisäksi myös kesämökille 250 kilometrin päähän.

– Eniten tässä kiehtookin juuri se, kuinka pitkälle sitä voikaan päästä pelkästään omaan lihasvoimaan tukeutuen.

Velomobiili ei ole tavallinen näky liikenteessä.
Sini Sulkakoski

”Tässä on huomattavasti pienempi ilmanvastus kuin tavallisella pyörällä, joten oma matkavauhtini tasamaalla voi olla jopa 40-50 kilometriä tunnissa.

”Se voi kuulostaa kummalliselta, mutta ajoasento on hyvinkin ergonominen ja mukava.

#