maanantai 26.7.2021 | 22:48
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Tuulivoimaloiden erikoiskuljetukset käynnistyvät tällä viikolla – Kuljetukset ovat suurimmillaan 8 metriä korkeita ja 90 metriä pitkiä: "Muun liikenteen on tärkeä pitää kuljetuksiin aina riittävä turvaetäisyys"

Maria Store
Ke 14.7.2021 klo 10:30

Tästä viikosta alkaen Kokkolan teillä voi bongata massiivisia erikoiskuljetuksia, kun tuulivoimaloiden kuljetukset Kokkolan Satamasta käynnistyvät. Kokkolan Satamalla on tässä vaiheessa sopimus kuudentoista tuulivoimalan kuljetuksista.

Ensimmäiset kuljetukset saapuvat Keski- ja Etelä-Euroopasta ja suuntautuvat Jyväskyläntietä kohti Keski-Suomea. Lasteissa on tuulivoimaloiden siipiä, torneja ja konehuoneita.

– Yksittäisiä kuljetuksia on toista sataa loppuvuoden aikana, kertoo Kokkolan Satama Oy:n toimitusjohtaja Torbjörn Witting.

Witting uskoo, että vastaavia kuljetuksia riittää myös tulevina vuosina. Kuljetukset ovat Satamalle merkittäviä taloudellisesti, mutta Witting korostaa myös ilmastonäkökulmaa.

– Haluamme omalta osaltamme olla edesauttamassa toimenpiteitä ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä.

Wittingin mukaan sataman laajat kenttäalueet tarjoavat hyvät puitteet tuulivoimaloiden käsittelylle. Kokkolan Satamalla on myös käytössään Perämeren vahvin satamanosturi, kapasiteetiltaan 140 tonnia. Lisäksi Satama on tehnyt hankintapäätöksen uudesta nosturista, jonka nostokapasiteetti on 150 tonnia.

Ensimmäistä kertaa tällainen lasti ei Kokkolan Sataman kautta kulje, sillä Kokkolan neljä tuulivoimalaa on tuotu sataman kautta.

– Operaatio on tietenkin erilainen, kun myllyt kuljetetaan sisämaahan. On pitänyt miettiä, miten ne saadaan satamasta, teollisuusalueen läpi yleiselle tielle ja lopulta pystytyspaikalle. Tämä on hoitunut hyvässä yhteistyössä Väyläviraston, ELY-keskuksen ja Kokkolan kaupungin kanssa.

Wittingin mukaan sataman laajat kenttäalueet tarjoavat hyvät puitteet tuulivoimaloiden käsittelylle.
Tommi Hietaharju/Hiutale Films

Erikoiskuljetukset, jotka ovat suurimmillaan 8 metriä korkeita, 90 metriä pitkiä ja erikoisleveitä, ovat vaatineet muutoksia kaupungin tieverkkoon. Kaupunkialueella kulkevaa erikoiskuljetusreittiä on uusittu useista kohdista toukokuusta lähtien.

Liikenteenjakajia on madallettu ja paikoin jo olemassa olevaa erikoiskuljetusreittiä on levennetty esimerkiksi Lottelundin kiertoliittymässä. Joitakin valaisimia ja opasteita eli portaaleja on poistettu.

– Liikennemerkkejä on muutettu niin, että ne voidaan irrottaa käsin ja laittaa nopeasti takaisin paikoilleen. Samoin Pohjoisväylällä tehty puuston poisto liittyy tehtyihin toimenpiteisiin, kertoo kaupungin työpäällikkö Mikko Takkula.

Yksi erikoiskuljetusten reittiin kaupunkialueella vaikuttava tekijä on ollut se, etteivät Jyväskylän ja Vaasan suuntiin lähtevät kuljetukset mahdu Satamatiellä Junnilassa rautatien alitse. Siksi Jyväskylää ja Vaasaa kohti ajavat erikoiskuljetukset kääntyvät Satamatieltä Pohjoisväylälle pohjoiseen, ja seuraavaksi ne kääntyvät Piispanmäellä Vanhalle Ouluntielle.

Saavuttuaan Rautatienkadulle Hotelli Nukkumatin kohdalla, kuljetukset jatkavat erikoiskuljetusreittiä kohti Jyväskylää ja Vaasaa. Osa Jyväskylän suuntaan menevistä kuljetuksista joutuu kiertämään Prisman kiertoliittymän ja Ventuksentien kautta.

Jotta erikoiskuljetukset aiheuttaisivat mahdollisimman vähän haittaa muulle liikenteelle, ajetaan ne pääsääntöisesti iltaisin ja öisin.

Kuljetuksista vastaa kokkolalaiseen Ahola-konserniin kuuluva AT Special Transport.

– Meillä on ollut tuulivoimaloiden kuljetuksia enenevissä määrin viime aikoina. Olemme hankkineet uutta kalustoa sitä varten, kertoo laatukoordinaattori Viktor Ahola.

Ahola uskoo, että näyttävät kuljetukset kiinnostavat bongareita.

– Muun liikenteen on tärkeä pitää kuljetuksiin aina riittävä turvaetäisyys. Erikoiskuljetuksen tullessa vastaan on huomioitava liikenteen ohjaajien antamat merkit sekä annettava tilaa ajamalla tien sivuun tai vaikkapa bussipysäkille, hän muistuttaa.

”Yksittäisiä kuljetuksia on toista sataa loppuvuoden aikana.

”Erikoiskuljetuksen tullessa vastaan on huomioitava liikenteen ohjaajien antamat merkit sekä annettava tilaa ajamalla tien sivuun tai vaikkapa bussipysäkille.

#