keskiviikko 19.1.2022 | 18:32
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kokkolasta lähti Norjan Bergeniin 22-metrinen ambulanssivene: "Hintalappu tällaisella aluksella menee reippaasti kahden miljoonan toiselle puolelle"

Outi Airola
Ke 12.1.2022 klo 09:05 | päivitetty ke 09:05

Tehtaanjohtaja Jens Ahlskog vaikuttaa rauhalliselta, vaikka lujaa menee. Kewatec-AluBoat on kasvanut viime vuosina 30 prosentin vauhdilla, viimeksi kokkolalaisyritys osti porvoolaisen kilpailijansa. Töitä ja tilauksia on ja ne ovat yhtä vaativampia.

– Näin laajaa ja näin teknologista ambulanssivenettä ei ole aikaisemmin tehty. Toivotaan, että näitä tilauksia tulee jatkossakin, sanoo Ahlskog.

Keltainen, häkellyttävän hieno 22-metrinen ambulanssivene on kuin pieni sairaala. Kohta se operoi Norjan vuonoissa, jossa ambulanssien on pakko liikkua myös vettä pitkin. Suomessa valmistetut viranomaisveneet menevät pääsääntöisesti vientiin, eikä kyse ei ole kansantalouden kannalta nappikaupasta.

– Hintalappu tällaisella aluksella menee reippaasti kahden miljoonan toiselle puolelle.

Suomessa on puolen tusinaa työveneiden valmistajaa, jotka tekevät luotsiveneitä, palo- pelastus- ja öljyntorjuntaveneitä, erilaisia partioaluksia ja yhteysveneitä. Viime vuosina kysyntä on noussut ja tilauskirjat ovat täynnä korona-aikanakin.

– Suomessa on pitkät perinteet veneiden valmistuksesta, olemme vahva veneilymaa ja meillä on vaativat pohjoiset olosuhteet. Tämä luo pohjan sille, että olemme päässeet maailmalla kokoamme suurempaan asemaan, sanoo Venealan Keskusliitto FinnBoatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

Työveneitä valmistetaan Suomessa perinteisesti Kokkolan lisäksi Uudessakaupungissa ja Tuusulassa, mutta uusia yrittäjiäkin on tullut markkinoille. Kun kysyntää on, kannattaa yrittää.

– Kyllähän Suomi on nyt työveneiden ehdoton ykkönen maailmalla, arvioi Ahlskog.

Se, että tähän asemaan on noustu, johtuu pitkästä veneenvalmistamisen perinteestä ja osaamisesta.

– Telakkahistoriasta on voimakas hyöty, ylipäätään Suomen brändi maailmalla on niin kova, että suomalaisia työveneitä on helppo myydä, sanoo Ahlskog.

Kilpailijat löytyvät Pohjois-Euroopasta, sillä liukuhihnatyö ja halpatuotanto eivät kuulu vaativien alusten markkinoille.

– Alukset tehdään mittatilaustyönä, yksilöllisesti suunnitellen tilaajan tarpeisiin. Nyt on oikeastaan poikkeustilanne, kun kolme samanlaista luotsivenettä valmistuu meillä yhtä aikaa vientiin – tosin samalle tilaajalle, hymyilee Ahlskog.

”Suomen brändi maailmalla on niin kova, että suomalaisia työveneitä on helppo myydä.

#