sunnuntai 4.12.2022 | 16:12
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Sari Yli-Hukka kirjoittaa luontokolumnissaan luontokasvatuksen mahdollisuuksista: "Opimme kunnioittamaan, lukemaan luontoa ja toimimaan vastuullisesti"

Sari Yli-Hukka
Ke 16.3.2022 klo 15:00

Lapsena tutkimme ympäristöämme ja leikimme luonnon äärellä serkkuni kanssa. Kesäisin mökillä ja saaristossa ihmettelimme kallion koloissa uiskentelevia nuijapäitä, kuinka kalastimme kolmipiikkejä tai tutkimme kesäyössä suopursuja.

Ympärillämme oleva luonto oli meidän leikkipaikkamme ja keskeinen paikka meidän kaikille salaisille seikkailuillemme. Vietimme paljon aikaa luonnossa. Opimme kunnioittamaan, lukemaan luontoa ja toimimaan vastuullisesti. Ja se näkyy yhä tavassamme elää ja retkeillä sekä tavassamme siirtää taitojamme tulevaisuuden sukupolville.

Maailmamme on muuttunut 1980-luvulta 2020-luvulle: Lasten kasvuympäristöt ja vapaa-ajan viettotavat ovat muuttuneet. Lasten vapaamuotoinen leikki ja ulkoilu luonnossa ovat vähentyneet ja luonnon merkitys myös aikuisten elämässä on yleisesti muuttunut. Sukupolvilta eteenpäin periytyvät taidot, luontokasvatus ja luontosuhde ovat myös osittain kokeneet murroksen.

Luontosuhteen luominen tai sen oleminen ei ole pelkästään retkeilyä. Parhaimmillaan retkeily on kasvatusta, miten opetamme kulkemaan luonnossa, toimimaan vastuullisesti kuin oppimaan erilaisia luontoon liittyviä taitoja ja lisäämään tietoa ympäristöstämme. Seikkailu puolestaan kuvaa mielestäni lapsenomaista tapaa tutkia ympäristöään uteliaasti.

Mielestäni luonto kasvattaa ja opettaa sellaisenaan: erilaiset ulkoiluolosuhteet ja yhteinen aika arjen normaalien toimintaympäristöjen ulkopuolella voivat mahdollistaa lapselle uudenlaisia kokemuksia ja antaa tilaa erilaisille kuin uusillekin aistikokemuksille kuin taitojen kehittymiselle.

Sen sijaan, että kertoisin teille vain, kuinka lasten kanssa tulisi retkeillä tai mistä löytäisitte lähialueemme helposti saavutettavia retkikohteita, kannustaisin ja rohkaisin teitä aikuisia viettämään vain aikaa lasten kanssa enemmän luonnossa ympärivuotisesti ja pohtimaan kuinka voisimme samanaikaisesti vahvistaa lasten luontosuhdetta opettamalla heille vastuullisuutta ja taitoja. Tämä saattaa vaatia aikuisilta myös tahdon oppia ja opetella uudenlaisia taitoja.

Onnistunut luontokasvatus ei vaadi kohteekseen toistuvasti upeaa ja ainutlaatuista luontokohdetta tai viiden tähden eväitä – se voivat olla tavallisia hetkiä ja retkiä, leikkiä lähimetsässä.

Kirjoittaja on kokkolalainen ulkoilmasielu, jonka elämäntapana on ympärivuotinen seikkailu.

”Opimme kunnioittamaan, lukemaan luontoa ja toimimaan vastuullisesti.

#