maanantai 4.7.2022 | 00:10
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Muutama tarvittaisiin vielä – Tarvittavaa hoitajamäärää kesälle ei pääterveysasemalla ole saatu

Sini Sulkakoski
Ke 8.6.2022 klo 11:10 | päivitetty ke 11:17

Soiten terveyskeskus-vastaanottojen toimintamalli uudistui Kokkolan pääterveysasemalla maaliskuussa.

Asiakkaille uusi toimintamalli näkyy siten, että Kokkolan pääterveysaseman asiakkaat jaetaan kolmeen eri tiimiin sukunimen alkukirjaimen perusteella. Hoito aloitetaan heti puhelukontaktista. Soiten vastaanottojen vs. osastohoitaja Camilla Puurula kertoo henkilöstön ja potilaiden olleen tyytyväisiä uuteen toimintamalliin.

– Potilailta tullut hyvää palautetta siitä, että useimmiten heidät pystytään ohjaamaan samalle hoitajalle ja lääkärille.

Päivystävän sairaanhoitajan Miia Åstrandin mukaan henkilöstö on kyseistä uudistusta toivonut, koska se helpottaa työn sujuvuutta.

– Koen, että uuden toimintamallin myötä ajanvaraustyö on enemmän hallinnassa. Esimerkiksi sukunimijaottelu on helpompaa osoitteiden sijasta kun heti tietää, mihin tiimiin henkilö kuuluu.

Soiten palvelualuejohtaja Nina Wikström kertoo, että uutta toimintamallia lähdetään hyvien kokemusten perusteella viemään myös maakuntiin.

– Kehitystyö sen suhteen on parhaillaan käynnissä. Tarkoitus olisi ottaa se käyttöön syksyllä.

Puurula toteaa Kokkolan pääterveysasemalla olevan haasteita kesähoitajiin liittyvän resurssipulan takia. Kokonaismäärä kesäsijaisille Kokkolan pääterveysasemalla on 12 henkeä.

– Kokkolan pääterveysasemalla on ollut haasteita saada kesäsijaisia. Muutamalle kesäsijaiselle olisi vielä tarvetta.

Uudet puhelinnumerot:

Tiimi 1. A-J puh. 06 828 7311

Tiimi 2. K-O puh. 06 828 7312

Tiimi 3. P-Ö puh. 06 828 7313

Wikströmin mukaan ajanvarauskirjoja on jouduttu jo kevään aikana hetkellisesti sulkemaan, kun vapaita aikoja ei vain ole ollut antaa henkilöstöpulan takia.

– Myöskään takaisinsoittoja ei ole pystytty purkamaan takaisin saman päivän aikana. Kesäkandit aloittivat työnsä viime viikolla, joka osaltansa helpottaa ajanvarausten saantia.

Puurula, Åstrand ja Wikström toteavat koronan takia siirrettyjen, kiireettömien hoitojen tuovan ajanvaraukseen ja henkilöstöpulaan oman paineensa.

– Koronan vuoksi joidenkin asiakkaiden ongelmat ovat saattaneet päästä kasautumaan parin vuoden ajalta niin, että yksi vastaanottoaika ei riitä niitä hoitamaan. Tosi asia on, että hoitajien ylityö- ja vuoronvaihtokielto näkyy. Kaikki kuitenkin hoidetaan, todetaan yhteisesti.

Åstrand kokee tunnelman pääterveysasemalla olevan erilainen edellisvuosien kesien alkuaikoihin verraten.

– Olen ollut 12 vuotta hoitajana, enkä muista koskaan olleen tällaista kevättä, että olisimme olleet näin kovan paineen alla.

Kokkolan pääterveysasemalle potilailla on useampi yhteydenottokanava.

– Huolta ja stressiä henkilökunnassa aiheuttaa sekin, että resurssit eivät riitä reagoimaan yhteydenottoihin ja ajanvarauksiin sitä tahtia, mitä pitäisi, Åstrand huokaisee.

Wikström toteaa pääterveysaseman henkilöstön olevan hyvin sitoutunutta, ja että paineista huolimatta pääterveysasemalla vallitsee yhdessä tekemisen meininki.

– On kiitoksen paikka henkilöstölle, että he ovat olleet mukana kehittämistyössä näinä haasteellisina aikoina. Suunnittelemme ja kehitämme toimintaamme jatkuvasti, mutta tilanteet voivat muuttua nopeasti, toteaa Wikström.

”Tosi asia on, että hoitajien ylityö- ja vuoronvaihtokielto näkyy.

#