maanantai 30.1.2023 | 15:52
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Kahdeksaluokkalaiset ottivat räpit ja riimit haltuun: "Jos aikaa olisi ollut enemmän, olisi riimiä syntynyt varmasti enemmänkin"

Sini Sulkakoski
Ke 18.1.2023 klo 14:00

Rap-artisti Jutski piti Torkinmäen koulun kahdeksas-luokkalaisille rap-työpajan.

Kokkolalaislähtöisen räppäri Jutskin, eli Jonathan Välitalon vierailu kuului osana monialaista oppimiskokonaisuutta, jotka kahdeksasluokkalaisilla liittyvät kotiseutuun.

– Syksyllä kävimme tutustumassa Neristanin historiaan Kokkolan Matkailuoppaiden johdolla, ja nyt ajattelimme tarjota oppilaille vähän erilaista näkökulmaa kotiseutuun rap-musiikin kautta, kertoo Torkinmäen koulun aineenopettaja Minna Haapakoski.

Vuodesta 2017 saakka räpännyt Välitalo on tuttu biiseistä Kultakivii ja Kokkola Anthem.

– Nuorena tutustuessani rap-musiikkiin tuntui kauhean kaukaiselta ajatukselta alkaa tekemään omaa musiikkia. Luulen, että tällainen ajatus on monella nuorella edelleen.

Välitalo kertoo haluavansa innostaa ja inspiroida nuoria esimerkillään.

– Minun unelmani liittyivät musiikin tekemiseen. On tärkeää, että ihmisillä on unelmia, joita kohti uskaltaa kulkea, liittyvätpä ne mihin tahansa.

Viime viikolla Välitalo opasti Torkinmäen koulun oppilaita rap-kappaleen teossa kertoen samalla oman artistiuransa synnystä ja vaiheista.

– Ihan ensimmäisenä tulee inspiroitua jostain niin paljon, että kokee, että se asia tai aihe voisi olla tärkeä muillekin. Sitten tulee löytää sopiva taustabiitti, jonka jälkeen lähdetään kirjoittamaan tekstiä. Tämä on minun tapani lähteä synnyttämään kappaletta, ja tapoja on eri muusikoilla erilaisia.

Välitalo uskoo parhaiden riimien syntyvän aina ilman liiallista yrittämistä.

– Annan oppilaille tarvittaessa vinkkejä riimien kirjoittamisessa, mutta myös tilaa antaa heidän luovuutensa kukkia.

KahdeksasluokkalaisetWilhelmiina Kangas, Inka Heikkilä, Laura Patkai ja Aapo Martikainen totesivat Jutskin pitämän rap-työpajan olleen mielenkiintoinen ja inspiraatiota herättävä kokemus.

– Opin kyllä paljon uutta! Hieman oli jo ennestään tietoa siitä, kuinka räpit ja riimit syntyvät, mutta nyt sai sellaista uutta syventävää tietoa, toteaa Inka.

Kokemusta räpin tekemisestä käytännössä ei nelikolla entisestään ollut.

– Aluksi oli hieman hankalaa saada siirrettyä sanoja ja ajatuksia paperille. Mutta kun se lähti rullaamaan, pääsi sellaiseen ”flow-tilaan” ja tekeminen muuttui helpommaksi, todetaan yhteisesti.

Oppilaat valmistivat riimejä pienryhmissä, ja heidän tuli sisällyttää tekstiinsä yhdessä keksimiään sanoja. Haastetta tehtävään toivat muutamat hankalat sanat, kuten kaappi ja säkki.

– Jos aikaa olisi ollut enemmän, olisi riimiä syntynyt varmasti enemmänkin.

Wilhelmiinalla, Inkalla, Lauralla ja Aapolla jäi eritoten mieleen Jutskin kertoma tarina ennakkoluulojen ja stereotypioiden voittamisesta.

– Esimerkiksi, että ei tarvitse olla tietynlainen, jotta voisi tehdä tietynlaista musiikkia.

Uusia oivalluksiakin rap-työpajan jälkeen syntyi.

– Jos on halua, on mahdollista tehdä sellaisiakin asioita, vaikka siitä ei olisikaan mitään kokemusta. Tarvittaessa kaiken voi aloittaa myös aina alusta, summataan yhteisesti.

”Aluksi oli hieman hankalaa saada siirrettyä sanoja ja ajatuksia paperille.

#